Wednesday, June 25, 2008

Ekte kjærlighet!

Hva er kjærlighet? Og hva er ekte?
Disse eksistensielle spørsmål har vært diskutert av store filosofer så lenge mennesket har kunnet tenke, fra Platon til Næss.
Er kjærlighet å elske? Er kjærlighet å sitte tett sammen med et glass rødvin på en kald hytte mens man ser flammene danse i peisen? Er fotball kjærlighet? Er mat kjærlighet?
NOPE!
Jeg har funnet kjærligheten!! Som min gode venn Powderfinger så elskverdig kommenterer på sin blogg (link på siden her) har jeg et bensinfly med navn Calmato. For meg har dette flyet utviklet seg til i bli min indre demon. Flyet har ridd meg som en mare, og jeg har mang en natt våknet opp, våt av svette, klam i hendene, mens jeg skriker ut i halvsøvne "neeeiii, ikke kræsj din lille satan!".
Men tilbake til kjærligheten. Min vakre kone som tidvis blir omtalt her har forbarmet seg over meg og satset på å forløse denne lille demonen fra sjelen min. Hun har med nøysom og omtenksom hånd hjulpet meg med restaureringen etter utallige uhell. I uendelige kveldstimer har hun lagt egne behov til side for å pusle sammen med meg, deltatt i diskusjoner og vurdert plantegninger. I går nærmet det seg takeoff, og Bratmans blod bruste, ja nærmest kokte, i årene. Det var bare en liten detalj som gjensto, nemlig å kle Calmatoen med trekk, slik at dristig himmelferd kunne utføres i en karakteristisk oransje farge, ikke ulikt henning Solberg i sin ExpertFord.
Stresset ble for stort til at mine unge og smale skuldre kunne bære det, så jeg fant det best å utsette prosjektet med en dag. Stor var min overraskelse da det tikket inn melding fra min kone om at flyet var klart til bruk. Hun hadde satt seg ned på egenhånd og trukket flyet med plastfilm!!! Snakker om kone!
Er dette ekte kjørlighet? Nei.
Dette er kun kjærlighet. EKTE kjærlighet er når jeg kommer hjem etter mine 4 sekunder i lufta og har totalknust flyet nok en gang, og Kone spør med optimistisk stemme "hvordan gikk det?"
"Det gikk til helvete" sa jeg. "Flyet knust!".
"Jaja", sier hun, "da limer vi det bare på nytt igjen!"
Målløs av beundring ga jeg henne en klem og sovnet med et smil om munnen.....
"Skadefryd er den sanne fryd" heter det. Da kan jeg jo ikke unngå å offentliggjøre Powderfingers ville luftferd fra gårsdagen, som faktisk var 50% kortere enn hva mitt mislykkede forsøk var.



No comments: