Sunday, April 27, 2008

Uflaks på stripa, og helgens begivenheter


Som videoen viser, settes det stadig nye rekorder (eller forsøk på sådann) i flyklubben TPA (Tøff På Avstand). Søndagen ble for eksempel innledet med forsøk på FormasjonsTakeOff, med noe begrenset hell. Dobbel Super Cub ble litt i overkant for Powderfinger, når Shippingmannens nykvessede propell skulle snike seg sakte opp i hekken.
Det kan muligens være fredagens flyoppvisning fra nyutdannede Shippingmannen som satt friskt i minne. Etter utallige mer eller mindre kontrollerte landingsforsøk på grusveien steg motet til nye høyder.
"Sjekk nå, nå skal jeg komme inn lavt og fort, og så bare slide på yttersiden av stolpen der før jeg tar en ny runde!", var kommentaren. Jada, det ble med forsøket. "Fort og lavt" ble forveklset med "høyt og ukontrollert", og resultatet endte rett i lysledningene som går mellom stolpene :-). Men, Men, like blid etter litt superlim og tape, så var det på igjen.
En annen miulepæl blew også nådd i helgen, denne gangen 3 fly i lufta samtidig.
Det bør i utgangspunktet fungere greit, om bare flyvelederen greier å holde orden i luftrommet. Det er ikke like enkelt når alle har større ego enn Raymond Kvisvik, og selv om noen av oss er innstilt på å følge trafikkregelene er det alltid et fly mot kjøreretningen og i samme høyde. Sann mine ord, dette ender med katastrofe en dag. (Og når det gjør det kan du lese om det her!)
Nevnte jeg at vi også har begynt med fallskjermdropp? Powderfinger har investert i eletromagnetisk fallskjermdroputstyr. Det vil si at det er en liten dings som når du trykker på en knapp på fjernkontrollen, så løsner det en liten fallskjermhopper fra flyet. Jeg anser det nærmest som mat for min pilot Goose, og kommer til å gjøre det jeg kan for å skyte ned stakkaren når han henger og dingler. Forøvrig greide Powderfinger det kunststykket å kjøre over sin egen fallskjermhopper etter det fatale forsøket på Take Off over.
Dialogen gikk omtrent slik i forkant:
Bratman:-Nå mista du hoppern!
Powder: -Ja
Bratman: _ Du mista hoppern (Som lå på bakken rett foran propellen)
Powder: - Ja
(Powder gir full gass)
Bratman: Men, men, men
Flopp, Flopp, Flopp (Fallskjermhopperen blir sugd inn i propellen og slynges rundt og rundt)
Powder: faen, det var 250 spenn.....
Søndag kveld ble benyttet til å glede seg over Bodø/Glimt og til å restaurere Calmatoen (mer om den senere).

4 comments:

Unknown said...

Nok en gang takk til Bratman for strålende oppsummering av helgens begivenheter...selv om jeg alt i alt synes jeg kom noe uheldig ut av referatet ;-)

Bobbelur said...

De to siste i tpa - skal de også blogge eller kan man stole på at alt som skjer finner veien til brantegutt og dupperpudder?

Unknown said...

hehe, en viss kontroll av informasjon er viktig. Det tror jeg stifterne av klubben er enige om...

Bobbelur said...

Kontroll av informasjon?? Som i "SENSUR"?

Jeg kan da alltids få meg litt informasjon ad omveier. *hmm* kanskje jeg burde kommentere litt mer også da - etter hvert som jeg får noe å kommentere om...