Det var tett mellom Ompa-Ompa-orkestrene fredag kveld på Rotnes International. Den berømte flyklubben TPA sto for arrangementet, som en klargjørende hyllest til den fortapte sønnen, som dro ut i verden som en pilot, og som kommer tilbake som, ja, en pilot.
Litt brunere, litt blidere, men like fullt et medlem i TPA.
Baronen hadde med sitt berømte fly, Tipsy-den blå fredløse, bygget i 2 lange vinterperioder over et velvoksent kubbelys av den kjente flyarkitekten Rullator-Johan. Her går skalaferdigheter og funksjonalitet som tommel i ræv, og Tipsyn flyter på den nytyske velferdsbølgen besørget av Berlinga Bert Ûberrolfer.
Bratman hadde stått på i kaserna i hele natt og stilte med sitt skalafly, Trojan T28 med en egenkomponert nyvinning, Flæps. Dette ingenørmesterveret var nøye beregnet og kalkulert og det var klart for testing i vindtunnel under reelle forhold.
Flæpsen var forskriftsmessig forankret med smeltelim og gaffatape, noe som senere skulle vise seg å være en utfordrende kombinasjon.
Baronen var som snarest oppe og klarerte hele luftrommet før Bratman satte fart på godsakene. En noe kilen Trojan steg raskt til værs og fikk et par overflyginger før flæpsene ble aktivert, og resultatene lot ikke vente på seg. Som beregnet steg godsakene rett opp, før fartsreduksjon kulminerte med et snedig dypdykk mot laverliggende luftmasser, presist som forutsett. Baron og Berta gråt av glede, og lle var enige om at det var en fin tur.
1 comment:
Jeg ler meg skakk. Bilder legges på blogg Baron nå.
Post a Comment