Friday, March 5, 2010

En gledens dag i norsk snøfonnklubb

I dag var det endelig klar for vinterens første snøfonntur for snåsamannen og andre snømenn. Den etterhvert så snøblinde baron hadde med seg sitt standadt måleinstrument, Snøpwit1.

Unge Bratman har jo donert sin flysamling til norsk institutt for snøforskning, og var selv aktivt deltakende i friksjonstester i øvre så vel som nedre luftskikt, og en kort stund også i stolpelag. Men flyet landet på hjula og da teller det som kjent ikke som krasj, men som stolpekjærling og det gir 2 ekstra klubbvafler i kantina.

Baronen startet med noe tekniske vansker, men etter en kort rådslaging, at typen: det går vel sikkert bra, ihverfall en liten tur, så startet han dagens aktivitet. Førstemåling var propelldybden i venstre grøftekant, som sto til 23,5 prosentpoeng, klart opp fra i fjor. Etter rengjøring var det klart for andre måling, denne gangen med flere måleparametre, som snødybde, flyteevne under skostørrelse 43, kompakthet og gjennomsynking fra lav høyde. Man kunne tydelig se at vinterpausen ikke hadde gjort gått for Baronen, men annet er det vel egentlig ikke å vente i verdens dårligste modellflyklubb heller.

Det var en behersket steming i Campus, med spredte klappsalver og stemningsuttrykk fra de fremmøtte. Videodokumentasjon finnes på Baronens blogg på hovedmenyen.

2 comments:

Baronen said...

Ja, det gikk jo bra. Masse kræsj og snøfondkjøring, men alle fly er hele. Vi er jo verdens beste "verdens dårligste modellflyklubb".
Nå er Tipsy klargjort og testkjørt på hangardgulvet her i kaserna.
Det betyr vel nye dybdemålinger i morra.

Unknown said...

Fantastisk!