Sunday, March 1, 2009

Hjemmelagd VS kjøpt = 1 - 0

Da Rotnes Airport for tiden fungerer som snødeponi fant jeg ut at det var på tide å gi det røde lille stuntlyet fra i spommer en sjanse til. I sommer avskrev jeg dette lille flyet som umulig å fly. Men nå med all snøen tenkte ejg at jeg kunne gjøre et forsøk til, det landet jo i verste fall mykt i snøen og forble like helt, dessuten er jeg jo en mye bedre pilot nå enn i sommer. Ja særlig....

Jeg konkluderer hermed at det røde lille flyet er komplett umulig å fly, og ikke noe å bruke tid på. Det selges til høystbydende over 300 kr, eller legges i opplag til evig tid. I helgen har jeg gjort utallige forsøk på å få greiene til værs, men ikke pokker. Til slutt så jeg ingen poeng i å ta av klubbtrugene mellom hvert forsøk, jeg måtte stadig ut i løssnøen og grave etter flyet uansett.

Bedre er det da med baderomsflyet, som er snekkra sjæl. Det flyr som en drøm, rolig og avbalensert som piloten selv. Det er virkleig et fly som har oppnådd Nirvana og er i fullstendig harmoni. Utsøkte landinger trylles frem på løpende bånd, kun tidvis assistert av pilotens myndige, men dog kjærlige, hånd. Det viser hvilke fantastikse muligheter det ligger i dagens bygningsmaterialer! Jeg har jo stadig med baderomspanel i kjellern, hvem vet hva fremtiden vil bringe av nytt materiell?

Fikk også luftet det lille rabalderflyet. Er en liten gul sak med hysterisk motorisering på. Satte på en litt større propell og ga full gass. Holdt flyet rett opp og slapp, uten å "kaste" etter. Det drar så rett til værs som en annen nyttårsrakett! Det eneste trøblet var at motoren ble litt for sterk for kroppen, så hele motor-systemet var på full fart ut av flyet. Det skulle tatt seg ut om propell, motor og batteri føyk avgårde mens flykropp og vinger sto igjenn...

Førvgrig har Pulverfingern fått fart på snekkka si, den tøffet omkring på himmelen som en sørlandsk idyll. Duften av stekt makrell kom smygende etter hans mestelige lowpass, mens Baronens KatzenJammer var på evig jakt ett eller annet sted der oppe i skyene.

i ne stille kveldsstund er det litt tid for ettertanke. For en fantastisk idrett vi bedriver. Masse frisk luft, mosjon i rikelige mengder og samhold så det holder. Er det en pilot som har midlertidige problemer av en eller annen art, så tar det ikke lange tiden før et annet klubbmedlem er der med et godt råd eller en oppmuntrende kommentar. "Jasså, så motorfestet er løst og motoren rister? Neida, ikke bry deg om det, det går sikkert fint Litt gaffa her og her, så flyr du igjen. Sånn ja, opp med deg...."
"Lite strøm på batteriet? Nei, det der holder i massevis. Kan fint fly 7-8 minutter til på det der! Ikke noe å tenke på, opp igjen med deg..."

Akk ja, for en flott gjeng som samles i taxfree-butikken....

No comments: