Ryktene om Bratmans død er sterk overdrevet. Hans lave tilstedeværelse på Rotnes Airport siste tiden skyldes treningsopphold i høyerliggende strøk. Som de fleste Toppidrettsutøvere er det viktig å veksle mellom tøffe treningsøkter og nok hvile og lettere økter, såkalt restitusjonstrening. Bratman er en som tar luftsporten på alvor, og utøver sitt virke som en hvilken som helst annen idrettsutøver ville utøvd sitt virke.
Ta dagen i dag for eksempel. Sammenlikningen mellom Therese Johaug og Bratman er så påfallende at man nesten skulle tro at det var samme person. Hør bare her: Therese Johanug stiller selvsagt ikke til konkurranse med kun ett par ski. Bratman har med seg 2 par fly. Johaug tester skiene før konkurranse. Bratman kobler til batteriet og ser hva som skjer. Johaug velger bort det skiparet som hun har minst tro på. Bratman velger bort det flyet som ikke virker. Johaug velger staver etter løypeprofil og stilart. Bratman velger fartsregulator etter den ene som virker. Litt. Johaug varmer opp før konkurranse og driver mental forberedelse. Bratman lar bilen gå på tomgang med varmeapparatet på fullt.
Og hvordan det gikk? Johaug vant en haug med kretsmesterskap. Bratman kom seg helskinnet opp og ned igjen.
Summa summum sumarium (lirium)solarium , så var det akkurat så suksessfylt på stripa i dag som man kan forvente fra Bratmans side. Han kom, sjekket, byttet om ting og tang til noe fungerte sånn litt og med litt flaks, teipet sammen med 2 runder gaffa, heiv skiten til værs på full fart og herjet vilt på himmelen så lenge det gikk før han satte flyet nydelig ned igjen i Følgefonna. Uten en skramme. De tekniske problemene han opplevde med en motor som kun gikk på full fart eller ingen fart, litt etter et forgodtbefinnende, ble kategorisk ignorert. Til tross for sterk vind og klubbens minste og letteste fly ble selvsagt suksess skapt.
Baronen var selvsagt hjertelig tilstede med sitt mesterverk.
1 comment:
Når du skriver slik, får jeg tårer i øynene. - BRATAIR - inen over, ingen ved siden av.
Post a Comment