Som alle store organisasjoner har også modellflyklubben TPA (Tøff På Avstand) interne rutiner, regler og statutter som skal følges. En av statuttene gir klare regler for opptak av nye fullverdige medlemmer. Reglene tilsier at vedkommende først må gjennom en læretid som Prospect, hvor et nitidig treningsopplegg må følges. Treningen inkluderer viktige områder innen modellflyflyging, som radiokommunikasjon, avionikk, termikkforståelse, Take-off, landinger og ikke minst reparasjoner. Den mer uoffisielle treningen omhandler motivasjon, humørspredning, optimisme og Gaffa som medium.
Videre sier reglene at når et nytt prospekt er har vist god holdning og har gjennomført opplæringen er han klar til offisiell opptaksprøve. Opptaksprøven er relativ enkel, og viser på en ubarmhjertig måte om prospektet er klar til fullverdig medlemskap eller ikke.
I går kveld var Bøbben klar til Prøve.
Prøve er relativ enkel egentlig. I korte trekk går det ut på at medlemsavgift må medbringes (3 liter vin, RØD) og fly må være flyvedytig og minst 2 batterier fulladet og klar.
Videre skal da medlemsavgiften konsumeres i raskt tempo, etter rundhåndet deling med klubens øvrige medlemsmasse. Minst 2 andre fullverdige medlemmer må delta i opptaksprøven, som jury og oppmann. Når medlemsavgiften er konsumert og promillen er i godlage skal det flys. På dette tidspunktet skal solen være godt ned og skumringen skal være godt i gang, ja på grensen til mørkt. Flyet skal da kastes til værs, prospekt skal holde kontinuerlig kontroll på flymaskin, og gjennomføre en rekke momenter som loop, lavflyging og høyre/venstrekombinasjoner i lav høyde. Flymaskin skal så landes innenfor et forhåndsbestemt område, og være istand til å ta av igjen etterpå. Ekstrapoeng deles ut dersom det hele utføres med lav batterikapasitet, og om utelandinger med påfølgene søk fortsatt inkluderer flyvedyktig maskin etterpå.
Bøbben Blodhund besto sin prøve med glans.
Bøbben hadde med medlemsavgift, konsumerte i raskt tempo og supplerte velvillig med bar Rom var det klart for oppflyging. Mørket var i ferd med å innta Askveien Airport, og ølbrillene gjorde sitt til at skarpsynet var redusert. Etter en rekke hasardiøse svinger, utført med herlig liten respekt for konsekvenser for flymateriell og Moder jord, klarte Bøbben Blodhund å sette ned Supercubben i høy fart ute i kornåkern. Med inspirasjon fra håndballjentene og et sirlig søkemønster med rask avsondering av lokalområder i firkantmønster ble utrolig nok flyet gjennfunnet i mørke ca 150 meter ute i åkern. Og halleluja, det finns en Gud, flyet var fortsatt helt. Det ble flere forsøk på å komme inn mot landingsområdet, og flyet var stadig nede i åkern en liten tur. Særs imponerende var da da understellet forsvant, (ikke bare en gang, men 2 ganger) og Bøbben Blodhund klarte å snuse seg frem til de igjen. Litt Gaffa siste gangen ga god effekt, slik at d satt på resten av kvelden. Etter et raskt batteribytte dro det til værs igjen, denne gangen med fokus på rask innflyging og landing på det oppmerkede området. Første forsøk endte i gjerdet. Andre forsøket endte i grøfta. Tredje forsøk endte på grusen, før fjerde forsøk ble godkjent under tvil. Opptaksprøven var bestått! Stolt medlem ga så jernet en siste gang for å fjerne all tvil om dette var fortjent eller ikke, men landingen endte på taket av en Citroen med påfølgende flyskader. The Eagle had landed!
No comments:
Post a Comment