Saturday, February 21, 2009

Fly i går, snø i dag, hva vil morgendagen bringe fra himmelen; Snø eller Fly?

Fredag ettermiddag var det samling i terminalbygget på Rotnes Airport. Baronen og Bratman hyllet værgudenes klarvær og vindstille gjennom en rituell seremoni, ved å ofre en propell til snøguden. Det burde vi sikkert ikke ha gjort, for i dag snør det som bare rakkern igjen.

Uansett, Baronens super spesial var over himmelen som en fugl Fønix, mens jeg selv subbet over jordene i lav høyde med mitt egne prosjekt, selvbyggerflyet. Hvem skulle trodd at det var flybedyktig mens jeg holdt på her før jul? Faktum er at det flyr helt nydelig, og gårsdagen ble brukt til å friske opp landingsteknikk.

Helt på slutten testet vi nye Takeoff-metoder for svært trange rullebaner, med noe variabelt hell. 2 ganger måtte jeg på med Klubbtrugene og spa opp flyet fra åkern.Noe spesielt når det ligger 3 meter nysnø på jordet og du er kledd i "kontorklær".
Startmetoden er kort og greit å holde flyet rett opp, så gi full gass og slippe flyet for å se hva som skjer. I klubbens statutter står det ne,lig i pararaf 24, 3.ledd: "Et medlem forplikter til å teste ethvert idiotisk forslag det måtte fundere på, og ikke gi opp håpet. Standhaftig testing vil krones med hell". Ergo så er det bare å gi jernet til det fungerer, og på Baronens blogg er det videoopptak fra testene, som faktisk begynte å fungere etterhvert. Krav om lengde på rullebane kan dermed reduseres kraftig etterhvert. Neste trinn er nå å utvikle samme metode for landing....

No comments: