Sunday, May 2, 2010

Jagerfly og helgeflaks

Det er med sorg å melde at det ønskede jagerflyet (tidligere omtalt) er veiet og funnet for lett. Etter en nærmere inspeksjon hvor flyets spesfikasjoner ble gjennomgåt, måtte en skuffet innkjøpsansvarlig til sist takke nei. Flyet holdt rett og slett ikke mål. Dobbel Lippo med dobbel ducted fans var i og for seg fristende, men når fanskapet skal ned i kontakt med moder jord så nytter det ikke med opptrekkbart understell i plast. Ikke en gang Gaffa kan redde det hjulopphenget etterpå. Og som man vet så er ikke alltid landingene på Rotnes Int. av det silkemyke slaget. Derfor ble det nei, og innkjøpsgrupperingen leter med lys og Ledlykter eller nye investeringsprosjekter.

Men man kan jo strengt tatt lure på hva man skal med nye fly når Brat-Air disponerer sitt eget våtromsgodkjente Baderomsfly?
Gjennomsponset av Porsgrunn Porselen og Gustafsberg tappekraner var det et hyggelig gjennsyn med den gamle storheten. I vind type kuling i halingkastene var det en sjarmerene runde lørdag kveld. Gryndern, Baronen og Storbonden var alle på plass mer eller mindre flydyktig, men det gode humøret var det lite å si på. Gryndern var som vanlig på plass med sin flymobil om etterhvert inneholder et imponerende antall brukne vinger, propeller, lippobatterier og sist men ikke minst fly. Noen hele, andre halve, men opp skal det om så vi begge skal skrike.

Storbonden stilte med sitt agronomiske cessna, med haleror som motvirker ethvert forsøk på å stige til vært med en kontant NEI. Men heldigvis har bondetampen motorisert dette med en V8-er kjøpt på ebay, og til værs går det som en liten hvit kule. Baronen har funnet sitt mantra og går nå rulatorTore i næringen med seilfly. Skalalikt og kjedelig vimser det over luftrommet som om det aldri har gjort noe annet, og det har det vel egentlig ikke heller....

Søndag ettermiddag var det stor jubalong på stripa, med en skokk større og mindre piloter. Pressedekningen har tydeligvis gitt ringvirkninger, for det kom piloter fra øst og vest. Desverre er det ikke alle som kan kjørereglene enda, så Henriksen truer med å legge ned Veto om de nye ikke holder seg unna busktene hans. (Baronen har jo vært der før, og i dag satt det en relativt ny Cesna ØVERST i bjørka).

Men Lille PowderOla har lært å sykle uten støttehjul, og setter vi på en 14,8 på han så får vi nok han til værs og.

No comments: