Saturday, January 10, 2009

OPPE!!!!!!

Lørdag var det planlagt stor aktivitetsdag på Rotnes Airport, og Avinor meldte lett dis, vindstille og kaldt, fint flyvær. Presis kl 11.00 var det oppmøte på Rotnes Airport, hvor den Brune Baron og Powderfinger var på plass. Baron med sitt selvmalte akrofly, Powder med sin grønne Citroen og Bratman med et lass med fly (2), hvorav jeg håpet å få med meg minst 1 i hel tilstand hjem.

Først ut var mitt finanskrisefly til kun 50 kr. Flyet har hittil tegnet børskurser på himmelen i korte intervaller, før depresjon har tatt det igjen og igjen. Så også denne dagen, som ikke så ut til å bli noe unntak. Flyet ble sendt til værs og fløy faktisk relativt greit, helt til den Brune Baron ble innkalt for å finjustere litt på trimmen. Mine instruksjoner ble fulgt opp til punkt og prikke, men med motsatt fortegn. Baronens venstre ble høyre, og ned ble opp. Dermed takket finanskrisen for seg med å ligge spaltet utover åkern. Litt gaffa senere og UTEN hjelp(?) fra Baronen ble det den reneste fornøyelse å ha med å gjøre. Finanskrisen ble avblåst, for nå fløy flyet de retteste strekninger observert over Rotnes Airport på lang tid.

Flapsflyet kom seg også en tur til værs, og viste nok en gang lovende takter. Silkemyke landinger og smekre Take Offs gjorde sitt til at publikum måtte kjenpe for å holde tårene tilbake. Flæpsflyet gjør at modellflyflyging ser lekende lett ut, men som erfarne piloter vet er det slett ingen spøk. Gode sikkerhetsrutiner, et stabilt og drillet bakkemannskap og effekten av "Crosscheck and report" er nødvendige elementer til å skape suksess. Dermed ligger det meste ann til at du om kort tid kan lese om flere havarier på bloggen, da vi seriøst mangler dette!

No comments: