Atter en gang samlet restene av klubbens iherdige medlemsmasse seg i baren på Rotnes Airport for å løse finanskrise og flyteknikk i dag. Vår pilot Goose lå fortsatt i opplag etter forrige ukes brann i cockpit, men Bratmans baderomsfly var som alltid velvillig til å underholde den brune Baron.
Med presis stikkeføring og slake svinger var knapt et øye tørt, men desverre var kontrolltårnet noe upresis i sine beskrivelser av friksjon på landinsstripa. Isete og glatt som faen var riktig beskrivelse, men ord som " fast og fin" ble sendt til cockpit. Baderomsplateflyet fikk derfor noe trøbbel med oppbremsing, og valgte av sikkerhetsmessge grunner å heller ta av på nytt for en ny runde. Det ble travelt i cockpit da pilotene ga full gass mellomg biler og høyspentledninger, men dette er noe som er trenet på i simulator og som selvsagt ligger i ryggmargsrefleksene til enhver pilot. Desverre ble det på dagens siste landing noe trangt på rullebanen slik at parkering ble gjort i snøfonna som følger langs veien, derav navnet Følgefonna, og vi opplevde et mindre tekninsk problem med knekt propell.
Etter et raskt stopp i depotet ble det derfor klart for en litt mindre flymodell med nykonstruert vinge, som viste seg å fungere svært dårlig. Den fløy sidelengs ca en kilometer, før jeg ga opp og slo av motoren. Flyet ble funnet i utkanten av åkeren med kun halen stikkende opp, men ellers inntakt. Det er første gang sidelengs flyging er blitt praktisert på Rotnes Airport, men jeg antar det sikkert ikke er siste gang. Kan ikke si det anbefales utifra dagens lille oppvisning, det var langt å gå i høy snø.
No comments:
Post a Comment