Monday, March 9, 2009

Tanker i en kveldsstund...

Mens resten av flyklubben har vært opptatt med høyt- og lavtflyging har Bratman jobbet dak, kveld og nattskift i helga. Mc-og Gatebilmesse krever sitt av en mann, det er biler som skal startes, sykler som skal kjøres og Babes som skal fotograferes.
Kombinert med illsinte motorer som snurret på full fart, en gærning på stuntmotorsykkel som røykla alt og ca 150 000 watt musikkanlegg i nabobilene så ble ørene ganske kjørt underveis.

Men morro var det da uansett.

Nå må jeg legge slagplaner for å få hele flyparken opp på vingene igjen. Det er stadig vekk småtteri som må fikses på, og akkurat nå kjenner jeg at det ikke frister særlig mye. Det er i slike stunder det er viktig å sette seg et litt hårete mål og gyve på med noe ekstraordinært så man har noe å se frem mot.
Nå har jeg jo klart å få mitt egenkomponerte baderomsfly til værs, og det gir jo litt mersmak.
I tillegg har jeg flæpsflyet, det lille gule 50-kronersflyet, en litt justerbar Trojan med godt humør og variable flyegenskaper, og så den lille røde djevel som konsekvent nekter å fly. Den tror jeg at jeg gir opp.

Nå er det slik at det sitter samme motor i den som i det lille gule, og det må jo kunne brukes til noe. 2 er jo alltid bedre enn 1, og teoretisk så bør det jo da være mulig å bygge en 2-motors sak ut av dette. Og dersom 2 er bedre enn 1, så bør man kunne utlede at 3 nødvendig vis er bedre enn 2 igjen. Er ikke helt sikkert dette stemmer, men det kan se ut som om det er verdt et forsøk se nærmere på problematikken.

Hadde jo vært kult med et fly med 2 eller 3 motorer på.
De lagde jo slike under krigen allerede, så det er jo bevist at det flyr, og alt kan jo fly om det er sterk nok motor. Ligger nok noen utfordringer her i å få batteri nok, men det må vel sikkert kunne løses på et vis. Litt Gaffa er og der så skal vi se hva vi får til. Tror det kan være et greit mål før sommern...
Hadde jo vært tøft med 3 motorer da. Kjipe er jo om det går i bakken, da ryker kanskje flere propeller, men det er jo bare å sørge for at det ikke kræsjer. (Særlig!) Lurer på om de motorene skal snurre samme vei eller hver sin vei? Det finner jeg jo forsåvidt raskt ut når greiene skal opp.
Her ligger det egentlig en utfordring for Baronen til å sjekke fasiten, ting som skal planlegges er mer hans bord. Ting som skal testes litt sånn tilfeldig er meg, og dersom det er noe som skal kjøpes så er det Pulverfinger`n som trår til.
Skal det derimot måkes snø eller holdes kontakt med grunneierlauget så er Storbonden materialforvalter og kontaktpunkt, og skal noe bare holdes unna stripe i lange perioder av gangen for å plutselig dukke opp en kort stund før det så skal holdes vekk igjen så kontakter vi Bøbben. Det er ganske klart definerte roller i klubben, som du ser. vaffel-og kaffeansvarlig går på rundgang mellom fru Pulverfinger og Fru Bratman, men det kan nesten se ut som om ringen er sluttet, for det har vaflene gjort i allefall. Her burde det da kanskje dukke opp en Fru Baron som kan ta over dette viktige vervet inntil videre? Kontaktannonse vil bli sendt lokalavisen i nær fremtid: "Snerten snelle søkes for vaffelbakst og husarbeid. Bør like tekniske utfordringer og tilfeldig besøk av drikkfeldige forbipasserende. Gaffatape ingen hindring. BM-Stikk oppom stripa med noen vafler da, kjære."
Det hadde jaggu gjort seg gitt.

Jeg lover herved på tro og ære at en eller annen gang i sommer skal Bratman Airlines stille med flermotorisert fly på stripa, og det kommer garantert til å fly.
På et vis.
Kanskje.
Iallefall noen sekunder.
Men spektaukulært skal det bli.

1 comment:

Unknown said...

Av alle blogginnlegg du har skrevet utmerker dette seg som det beste!