Thursday, October 2, 2008

Tallulah til dere alle!

Fant en video på nettet som ga meg litt inspirasjon til å skrive. Det er nesten som om det hele kunne vært hentet rett ifra Rotnes Intarnational Airport.


http://view.break.com/577513

Husker ikke helt om jeg sa at jeg i påvente av deler til Flæpsflyet rotet sammen litt deler? Det gjorde jeg i allefall. Jeg børster støvet av vår trofaste følgesvenn Goose, som har væt på rehabilitering og opptrening en periode. Nå kommer Goose atter en gang til å sitte i klubbens RÅESTE fly snart. Det kommer til å bli en blodtrimma BlingBling-utgave, med juggel og fjas som får selv den mest erfarne hindutaxisjåfør til å bli misunnelig. Bilder kommer sikkert etterhvert. Litt deler og fiksing gjenstår før Goose igjen må vise at han duger.

Og om han mot formodning IKKE duger og BlingFlyet får juling, så har jeg selvsagt også et restureringsprosjekt på gang med ren orginalvare. Og når det gjelder snakk om orginalvare, så fant jeg en oppskrift på godt gammaldags "Kjellervatn", som kanskje kommer til salgs i Taxfreen på Rotnes International neste vår? Oppskrifta kommer nederst (Merk at den er skrevet på indre Telemarksk)


Oppskrift fer 30 liter kjellærvatn:

2-3 liter appelsinjuice, eller noko lignans
Frukt, som t.d. appelsinur, kiwiær, druvur e.l.
Ska' ru ha ekstra go heimbrent bruk krydder
4 kg. med sukker ell meir
10 pakkur med gjær

- Andre strøkjne ting ein kan ha oppi:
Druvesukker og evt. gjærnæringsmiddel

Dunken ska stå open i starten, ferde gjærsoppen treng oksygen fer å gire seg opp. Det e jælare lurt å bruke iskelt vatn ferde de e meir oksygenrikt enn lonka. Når det har byrja å gire seg opp, e det smart å legge på eit lokk, slik at de ikkje kan komme oppi rusk og rask.Mål alkoholen med eit alkometer. Rundt 15% vol. e gæli godt, men du kan sjølsagt få meir. Under 10% vol. e fer dåleg! Held temperaturen på satsen rundt 30 grader, de e best!PS! Me opplysær om at heimebrenning e ulovleg! Me anbefalær ikkje å gjere det her heime, men å gå på polet å kjøpe seg orntleg brennevin. Me oppfordrær ikkje te å brenne, (sjøl om resultatet blir gæli godt) men viser kun håssen du lagær gosprit!

No comments: