Tuesday, September 30, 2008

Og startskuddet er gått

Jepp, det blir nytt fly. Skal man ha ting gjort må man gjøre det selv. Jeg har derfor bestemt meg nå. Jeg skal bli selvbygger. Siden jeg gjør det stort i forlagsbransjen om dagen så har jeg bestilt abonnement på Gjør det selv, Den lille hobbysnekker, Ingenørnytt og Hamar arbeiderblad. Det siste har lite med flykonstruksjon å gjøre, men jeg fikk et godt tilbud og tenkte skitt au.

En raskt opptelling hjemme viste at jeg har 5 vinger å velge blant, 1 bensinmotor, 3 og en halv elektromotor, 6 batterier i ulike valører og kun 1 radiosender som virker tilfredsstillende.

Det som er så deilig og befriende i TPA er at vi har høy toleranse og takhøyde. Vi har rom for frihet og nytenkning, på tvers av kulturelle og religiøse skillelinjer. Dette uten at det blir bråk og ufred av det. Vi aksepterer hverandres likheter og ulikheter, så å si. Og når jeg skal bygge fly vil det nok trolig bli økt fokus på ulikhetene! Der den Brune baron spar opp den ene fagmyndigheten etter den andre, beregner termikk og luftmotstandskoeffisient (er der virkelig noe som heter det?) og konstruerer med millimeternøyaktig presisjon, så har jeg et raust forhold til slike detaljer.

Jeg låser fokus fast på målet og går løs på oppgaven med dødsforakt. Målet denne gangen er å bygge fly selv, og se om det flyr. Hvis svaret på dette blir ja, så blir oppfølgingen å se hvor LENGE det flyr. Utseende kommer litt lengre ned på prioriteringslisten. Det kommer av erfaring. Det har nemlig vist seg at flotte fly kun er pene helt til de er testet. Deretter endrer de fort karakter til det ugjenkjennelige...

1 comment:

Bobbelur said...

Sitat: "luftmotstandskoeffisient (er der virkelig noe som heter det?)"

Svar: Ja. Koeffisienten bør være lavest mulig som regel, da blir det minst motstand. Bare relater det til det å ta SpaceShot. Er motstanden så stor at man venter i mange år med å ta den, da ender det i tragedie og snørr og tårer og kroppsrystelser er ikke til å unngå. Er motstanden liten og man fyker bort til SpaceShoten rett etter ThunderCoaster - da er suksessen sikret. Bare tenk på det neste gang du prøver å sitte med ben og armer rett ut mens du blir skutt opp...