Sunday, May 18, 2008

Dagen for testing:)

Den brune baron hadde brukt 17.mai-natta til kreativt arbeid. Ved siden av å spille blues med Powderfinger og Storbonden, hadde han fordypet seg i alkoholens kreative egenskaper. resultatet ser dere her, verdens første dobbeltvingede SuperCub. I motsetning til meg selv, som setter funskjonalitet foran design, er baron opptatt av detaljene. Autentiske vingestag ble konstruert etter timer med fordyping av Youtube-filmer av ulike dobbeldekkere.
Spenningen lå tjukt smurt utenpå alle da det nærmet seg Take off. Kan dette fly? Vil det bli for tungt? Vil det bli for mye oppdrift? Spørsmålene var mange og følelsesladdede, svarene få og kalde.
Med mot i brystet og vettet liggende igjen i bilen klinte Baronen til. Full fart opp, og lengre opp og lengre opp, og så i ledningsnettet før alt raste ned igjen. Men, er det noe vi i "Tøff På Avstand" har, så er det pågangsmot og initiativ. Det ble justert litt, byttet litt propell, og så på igjen, med omtrent samme resultat. Etter 4 meningsløse takeoff var Baronens selvtillit tynnslitt, og han var på tur til å bytte fly igjen. Vi andre måtte ta han for oss for en liten peptalk og en alvorsprat, før han prøvde igjen. Og vips, da fløy det!!! En nydelig luftferd i kontrollert luftrom ble fasiten, og gleden var overstrømmende. Klemmer og gratulasjoner ble delt ut til alle, og nye eventyr er på gang. Etter hvert steg motet til gamle høyder, og sikksakking mellom stolper, biler og folk kunne atter en gang gjennomtas. Avslutningsvis endte baronens SuperCub i ledningsnettet rett over bilene, og falt deretter som en fugl Fønix rett ned i hodet på en av naboene som var kommet for å se. Ingen fysiskpersonskade ble gjort, så uro og uorden i luftrommet ble raskt gjennomrettet.
Helt til sist var det klart for ny post på programmet: Ølboksvelting. En tom ølboks blir da satt på veien, deretter er det om å gjøre å velte denne med lavflyging, og flyet skal ta av igjen etterpå.
Høres lett ut, men er det ikke. Baronen klarte kunsttykket gang på gang, mens jeg på siste innspurt satte flyet nedpå med et smell, ga full spiker på motoren, og plantet den rett inn i Powderfingers Postman Patbil. Det gikk heldigvis bra med både pilot og bil.
Glemte å si at propellen min knakk på ene siden. Ca 1,5 cm ble borte da jeg satt fast i grusen (ikke spør hva jeg gjorde der). For å ivareta balansen bør begge sider være omtrent like, så det mest naturlige å gjøre da er selvsagt å klippe av tilsvarende bil på andre siden (andre ville kanskje gitt seg her, men jeg hadde jo et helt batteri igjen!!!).
Det gikk greit å fly, men er nok ikke noe langvarig prosjekt. Vi trenger nok et rabattkort hos Smallsize(.no) snart.
Og Calmatoen nærmer seg takeoff, i går var det start på motoren.....


1 comment:

Unknown said...

Det må snarest opprettes egen, sikret, parkerings- og tilskuersone. Det er nok kostnader forbundet med flydeler om vi ikke også skal innkludere skader på bil og personell....